TEMOFESZT 2014 – Látnivalók, kiállítóink

TEMOFESZT 20142014-ben immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a TEMOFESZT, melyre október 10. és 12. között várjuk az érdeklődőket a Magyar Vasúttörténeti Park körfűtőházának Keleti és Nyugati Csarnokaiban, ahol közel 5.000 négyzetméteren lesznek láthatók terepasztalok, modulterepasztal-rendszerek, virtuális vasút, szimulátorok és idén először RC modell show (kamion és munkagép parádé).

A Visegrad Fund V4 projekt kapcsán a négy tag országon kívül további három (Bulgária, Németország és Románia) közös modulrendszert épít.

A 2014-ben megrendezésre kerülő VI. TEMOFESZT – Nemzetközi Modellvasút Fesztivál nagy hangsúlyt helyez a V4 országok (Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia) közötti vasúti és közúti közlekedési infrastruktúra lehetőségeire, és ezek gazdasági hatásaira, valamint a négy ország együttműködésének bemutatására.

Visegrad Fund

A rendezvény támogatója

Negyvennél is több kiállító hozza el idén hagyományos terepasztalát, moduljait és több terepasztal-rendszer is összeállításra kerül. Vitrinekben földi és vízi közlekedési járművek kerülnek kiállításra.

Idén a tavalyinál több hagyományos terepasztalt fogunk felvonultatni, mivel ezek rendkívül változatos méret- és témavilága sok új modellezni kívánót serkenthet egy terepasztal építésének elkezdésére, vagy a meglévő, régi asztalának felújítására, fejlesztésére.

Ehhez hathatós segítséget kaphatnak a modellforgalmazóktól, akik közül többen külön programokkal is készülnek az érdeklődők számára.

Természetesen a Magyar Vasúttörténeti Park állandó programjai is várják a látogatókat, és ebben az évben egy 411-es Thrumann mozdonyon is lehet majd utazni.


A VI. TEMOFESZT – Nemzetközi Modellvasút Fesztivál kiállítói

Terepasztal-rendszerek:

TT nemzetközi modulrendszer (V4 projekt) – 240 méter hosszban, 24 állomással
– BGTT (Bulgária)
– Model Railway Club (Bulgária)
– KMŽ Brno (Csehország)
– Moduly Brno (Csehország)
– sTTandard (Lengyelország)
– Budapesti TT Barátok Klubja (Magyarország)
– MBC Guben (Németország)
– FKTT (Németország)
– RoTT (Románia)
– KMŽ Hôrky (Szlovákia)
– MK Košice (Szlovákia)

H0 magyar modulrendszer
– Honti Péter és a LÁVA Egyesület: H0 méretarányú digitális modul pálya amerikai témában

H0e magyar modulrendszer
– Széchenyi Vasútmodellező Klub
– “A pécsi gyors” Vasútmodellező Klub

N magyar modulrendszer
– MOVI
– Takács Marcell

Hagyományos terepasztalok:

Barna Balázs (N): egy nagyvárosi és egy kiránduló övezetet mutat be.

Barna Balázs (Z): egy hegyvidéki fantázia asztal.

Bencs Zoltán (TT): az 1970-es évek állapotát tükröző szegedi vontatási telep és rendező részlete, belül berendezett fűtőházzal, a fűtőházi és kocsiműhely részen működő vasút üzemmel. A 2004 novemberében kezdődött modellépítés torzítás mentesen próbálja visszaadni a korabeli állapotot. Valamennyi épület és egyéb kiegészítő saját készítés.

Debreczeni Csaba (TT): az 1972-ben megszűnt “ROKAL” cég gyártmányait szeretném bemutatni, egy terepasztal körülményei között, az 1948-49-ben készült első széria szerelvénytől az 1969-ben utoljára tervezettig. Az asztalon is szinte minden a “ROKAL” terméke.

Ferencz Tamás (H0): egy bécsi jellegű villamos körpálya, közepén egy kocsiszínnel H0 méretarányban.

Horváth Gergely (H0+H0e): vízerőmű karbantartóvasúttal, ami részben belátható föld alatti alagútban halad. H0e keskeny nyomközű kapcsolattal, mely több híddal keresztezi a duzzasztógáttal elzárt völgyet.

Hosszú János (H0): Marklin H0 AC rendszerű terepasztal. Az asztal több részből áll, egyik részén angol jellegű tájban fut a vasút, felsővezetékes üzemmel, amelynek lényege, hogy ily módon a Marklin három sínes váltóáramú üzeméhez illeszthetőek kétsínes egyenáramú villamosmozdonyok. A másik asztalrészen egy független pályán bajor jellegű hegyvidéki vasút üzemel, ez utóbbi teljesen automatikus emberi beavatkozást nem igényel. Láthatóak régi, II. világháború előtti járművek, valamint eredeti angol Mark-1 es és Pullman kocsik, illetve az Orient-Express négy kocsis szerelvénye gőzvontatással.

Lehoczki Gábor (TT): felső vezeték és gurítódomb üzemű, két szintes terepasztal. Az asztalon hazai gyártású mozdonyok saját készítésű modellje bonyolítják a forgalmat. Főként a gőzvontatás korszakából. Több új modell-csemege is készül, amik az asztalon üzemelni fognak. Az egyik a 2013-as TEMOFESZT-en kiálított budapesti helyi érdekű vasutak 27-es számú 377-es mozdonyának modellje, illetve több új, eddig még nem látott apróság is.

Neszt Gábor (H0): fantázia terepasztal, sziklás hegységgel, alagúttal, fa szerkezetű vasúti híddal, egy valós vasúti megállóhellyel, neve: Kistótfalu (Baranya megyében található a 65. vasút vonalon).

Ortó Gyula (H0): analóg és digitális üzemmód. Sajátságos, képzeletbeli terepviszony, amely több szinten épült. Ötvágányos Gyulavár pályaudvar, amelynek fordítókorongja és épületei uralják az asztal síkját. A mellékvonal spirális és nyújtott emelkedő hegymenete Gyulavár-felső állomással végződik.

Zilah Szabolcs (H0f/H0e): H0e/H0f méretarányú terepasztal, melyen egy borvidék található. A 760 mm nyomtávolságú kisvasúton érkező turisták és borbarátok a közös állomáson átszállhatnak a 600 mm nyomtávolságú borvasútra, mely a szőlőültetvények között zakatolva eljuttatják őket a borászathoz, ahol mindig remek hangulat és vendéglátás fogadja őket.

Közlekedési és Járműtechnikai Emlékek Alapítvány (0): Az asztal az ’50-es években gyártott pénzverdei vasút elemeiből áll. A belső pálya teljesen a gyár által adott leírás szerint épült meg, eredeti elemekből. A külső némi csalással (mivel az ívek csak egy méretben készültek) az első széria vas sínjeiből épült, ezen az ‘Előre’ fantázianevű vonat közlekedik, a belsőn a Pannónia és a Helikon. A technika legifjabb tagjai is 55 évesek. Az asztalon láthatóak lesznek még a pénzverde által gyártott kiegészítők, alagút, sorompó, karos jelző és két házilag készített épület.

Modulterepasztalok:

DigiTools (H0): Pécsvárad és Diósjenő állomások közöttük 2×3 méter nyíltvonallal. Az állomások építésénél törekedtünk a valóság minél részletesebb visszaadására. Az előző évben bemutatott asztalhoz képest sokat finomítottunk a részleteken és két új modullal is kibővült a pálya. A terepasztalon több új termékünket szeretnénk bemutatni és a hangdekóderhez kapcsolódó hangállományunk is jelentősen bővült, így változatos, hangos gördülő állományt fogunk tudni bemutatni.

Gyermekvasutas Vasútmodellező Szakkör (TT): „L” alakú szegmens terepasztal, TT építési nagyságban. A terepasztal egyik része egy bányaváros vasútállomását mutatja be, a hozzá kapcsolódó városrészlettel, fűtőházzal és kisvasúti átrakó állomással. A másik részén egy hangulatos hegyes-dombos környezetben kanyargó vicinális látható, hozzá illő állomással és várrommal. A bányaváros Újbánya vasútállomásán két vasútvonal találkozik egy fővonali jellegű, és a már említett vicinális. A vasútvonalak alagutakban, völgyhidakon és mély sziklaszurdokokban futnak, változatos és izgalmas vonalvezetést követve. A terepasztalon megjelenített „történet”, az 1945-től a 60-as évek elejéig tartó korszakot (Epoche III eleje-közepe), és a hazai táj hangulatát mutatja be. A „hazai hangulat”-ot jelenleg csak a terepasztalra tudjuk garantálni, a vasúti járművekre sajnos nem. A terepasztal területe kb. 5 négyzetméter.

Krátki János (H0): 7 részből álló modulterepasztal állomással, nyílt vonallal, 90 fokos ívvel és két visszafordítóval. Magyar vonatkozású illetve bejáró járművekkel.

Kudar György (H0e): a budapesti Széchenyi-hegyi Gyermekvasút szegmens terepasztal. Méretaránya H0e, a vonalvezetés az eredeti megjelenését mutatja. Készültségi foka 70%-os. Az üzem analóg rendszerben működik.

Vasútmodellező Baráti Kör Szeged (H0): a modulunk főleg Szeged és környékén lévő jellegzetes állomást és megállóhelyet, tájat  mutatja be, de van külföldi tájat bemutató modulunk is, de az Ország más jellegzetes vasútvonal részletét is elkészítettük.

Péterfi László (G): bemutató jelleg a G méretről. 2 állomás nagy tároló, 2 megálló impozáns megjelenés.

Sima Zsolt (0): a kiállított anyag 1920-60 évekből való. 0 méretarányban. Magyar Pannonia PV pénzverdei. Valamint Marklin, Ndk Liebman szerelvényekkel. A pálya egyedi vonalvezetésű, és gyári pályára lesz összeállítva, modulos rendszerben. 1׸0,5 méter széles modulokkal, amiből 8 db kerül kiállításra, és ebből 4 db modul ketté lesz szedve, továbbá a vezérlő modul mérete  25×50 cm.

TrainModules (H0): digitális modulterepasztal

Varga Zsombor (0e): leírás hamarosan

További kiállítók:

Magyar RC Kamion Rajongók Klubja: 1:14 méretarányú élethű RC kamionok, teherautók, munkagépek bemutatója. Közel 400 m2-en kialakított pályán, számos látványos kiegészítő között – épületek, hidak, kamionmérleg, élő növényzet stb. A kamionok áruszállítási feladatokat hajtanak végre, még a billenős teherautók és a munkagépek földmunkát végeznek. Meghatározott időnként a kamionok konvojként látványosan felvonulnak.

MLVK – Magyar LEGO®-Vasút Klub: Az MLVK terepasztalán a magyarországi 30-as számú vasútvonal állomásait tekinthetik meg a látogatók, Budapest-Déli, Budafok-Albertfalva és Kápolnásnyék állomásait modulrendszerű, kétvágányú pálya köti össze, a sínek végén pedig helyet kap a Nyugati pályaudvar impozáns modellje is. A síneken “L” építési nagyságban készült, magyar vonatkozású modellek teljesítenek menetrend szerinti szolgálatot.

Tóth Albert (magánszemély): Playmobil

TerVez2: az első teljes mértékben hazai készítésű, nem hivatalos oktatási céllal életre hívott vasútforgalmi szimulátor. A program teljes egészét (a jövőbeni tervekkel együtt) tekintve célunk egy vasútforgalmi szimulátor elkészítése, ami a “valós” vasúti működést egy “házi” szimulátor szintjén valósítja meg, de nem törekszik a teljességre.

SimSig: egy angol fejlesztésű vasútforgalmi szimulátor. Elkészítéséhez a nagy-britanniai számítógépes forgalomirányító rendszereket vették alapul.

Vitrinben kiállított anyagok:

Arnold Balázs: TEMOFESZT relikviák.

Párkányi Tamás Attila: buszmodellek.

Club Model Railway – Bulgaria: Bolgár Államvasutak kézzel készített mozdonyok és kocsik.

Ketting Pál: hadihajók 1:200 méretarányban, mentőhajó 1:25 méretarányban, vitorlás hajó.

Nagy Zoltán: magyar vonatkozású járművekből álló magángyűjtemény.

QUABLA Modell: leírás hamarosan.

Groß Modell: új kis szériás gyártó H0-ás méretarányban készülő M63-as sorozatú mozdonyok modelljeivel.

Posch Modell: bemutatódarabok, diorámák saját gyártású kiegészítőink felhasználásával.

Putz Attila: leírás hamarosan.

Vasútmodell Centrum: leírás hamarosan.

Hozzászólások lezárva.